9 ianuarie 2014

Imaginație vs. Creativitate

      O chestiune interesantă pe care am sesizat-o săptămâna trecută este distincția ce trebuie făcută între aceste două caracteristici umane (acum un timp le-aș fi zis calități, dar după cum se va vedea nu e chiar așa).
      Am tot căutat pentru Ștefan jucării care să-i stimuleze gândirea și inevitabil m-am lovit de expresia ,,joc/jucărie care ajută la dezvoltarea imaginației". Parcă nu-mi suna prea bine, mai ales că din experiența proprie de copil, pot să zic că am avut destulă imaginație, dar asta nu m-a ajutat în mod deosebit, nici la școală, nici în viață. Pentru că imaginația este un canal pe care intră tot felul de unde.
      În fine, în momentul în care am gândit eu că nu-mi sună prea bine, nu am aprofundat, iar noțiunile îmi erau cam vagi.
      ...Ca să citesc într-o zi o frază (nu am reținut pe unde, dar se poate verifica pe internet) în care se atrăgea atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă imaginația pentru om, a faptului că aceasta e o piedică în calea rugăciunii și că este greșit să se pună atâta accent pe dezvoltarea ei la copii.
      Ceva asemănător am găsit pe acest site, despre ce spun Sfinții Părinți cu privire la imaginație:
  • Există 4 tipuri principale de imaginație
  • Primul tip este legat de păcate
  • Al doilea de visare - reveria
  • Al treilea tip este cel ce are legătură cu imaginația despre care am vorbit mai sus - imaginația creatoare - se pare că ar fi cel mai inofensiv tip, dar nu complet lipsit de primejdii
  • Al patrulea tip se referă la folosirea rațiunii pentru închipuirea lui Dumnezeu
       În accepțiunea mea, imaginația este cea care te ajută să vizualizezi personaje/persoane, locuri, acțiuni atunci când citești basme, povești și cărți în general, când porți discuții, iar creativitatea te ajută să aduci la realitate, să dai formă concretă unor idei legate de construcții, tehnologie, aranjamente, ornamentație ș.a.m.d.
Cu siguranță, după o documentație mai amplă se pot delimita noțiunile specifice fiecăreia din cele două concepte.
      Deci, imaginația nu este un lucru negativ întru totul. Desigur, și ea a fost lăsată de Dumnezeu, dar cred că numai o parte o putem folosi ca să nu ne facă rău sau altfel zis, la fel ca și liberul arbitru, trebuie utilizată cu înțelepciune, altfel devine o armă periculoasă în mâna celui rău, care va fi folosită împotriva ta.
      Copilul nu este în măsură să știe să folosească aceste daruri date de Dumnezeu oamenilor în asemenea măsură încât să nu se vateme, dar adulții îl pot călăuzi. De aceea cred ca e mai bine să nu lăsăm garda jos când vine vorba de obiecte/reviste/jocuri care dezvoltă imaginația, doar pentru că ,,e bine să aibă copilu' imaginație".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu