1 decembrie 2013

Colind

      Anul acesta mi-a fost dat să ascult un colind nou pentru urechile mele, ale cărui versuri le găsesc încântătoare:

 
Leru-i, Doamne Ler,
Din înaltul Cer,
Cerne Maica, cerne,
Fulgii moi i-așterne,
Nimeni să nu-i vadă
Urma prin zăpadă,
Să nu se cunoască
Ce fiu va să nască.

Lerui-i, Doamne, Ler,
Din înaltul Cer,
Coboară, coboară,
Preasfânta Fecioară;
Dar pe unde merge
Urma i se șterge,
Taina din vecie
Nimeni să n-o stie.

Leru-i, Doamne, Ler,
Din înaltul Cer,
Intră-n staul, iată
Maica Preacurată
În staul de vite,
Pe paie strunjite,
Să nu se cunoască
Ce fiu va să nască.

Leru-i, Doamne, Ler,
Din înaltul Cer,
Cerne luna, cerne,
Raze albe-așterne,
Lumina cerească
Din iesle să crească,
Razele-n zăpadă
Îngeri să le vadă,
Din înaltul Cer.
Leru-i, Doamne, Ler!

 
      Colindul poate fi ascultat aici, dar versurile sunt modificate. Varianta pe care am ascultat-o inițial și care respectă versurile de mai sus  aparține unui domn a cărui voce n-o recunosc, și nu am găsit-o încă pe internet.
      Pentru că îmi place foarte mult acest colind, am căutat cuvintele pe net și așa am descoperit că autoarea este maica Teodosia de la mănăstirea Vladimirești, pe numele de mireană Zorica Lațcu.
 
      De origine din Ardeal, monahia Teodosia a trăit între 1917-1990; a studiat limbi clasice și limba franceză la Facultatea de Filologie din Cluj. A colaborat la întocmirea ,,Dicționarului Limbii Române" coordonat de Sextil Pușcariu. A ajutat la traducerea unor opere ale sfinților Grigorie de Nyssa, Isaac Sirul, Simeon Noul Teolog, Origen etc.
      Este autoarea unora din cele mai frumoase poezii creștine românești. Insula Albă, Osana Luminii (din care face parte și Colind-ul de sus) și Poemele Iubirii sunt primele trei volume de poezie religioasă ale maicii Teodosia.
      A intrat în monahism la 31 de ani și a avut o admirație deosebită pentru părintele Arsenie Boca, cel care se pare că a și inspirat-o în creație. La fel ca mulți călugări din timpul ei a fost arestată, acuzată, închisă, prigonită, bătută, scoasă din mănăstire.

(Mai multe despre Zorica Lațcu: aici și aici.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu